PET Haarlemmermeer – Activiteiten

Activiteiten

PET-events worden georganiseerd voor jonge kinderen. Zij zijn echter niet de enige doelgroep. Voor leerkrachten is er informatie en inspiratie over activiteiten op school/in de klas. Bedrijven proberen we bereid te krijgen om samen te werken met het onderwijs om techniek- en wetenschapsonderwijs te verbeteren. Ook de samenwerking tussen verschillende onderwijsinstellingen (PO, VO, MBO, HBO, universiteit) kan beginnen op een PET-event. Met alle positieve energie en enthousiasme die PET-events losmaken hopen we dat ouders/verzorgers een nieuwe blik krijgen op de toekomstmogelijkheden van leren en werken in techniek.

Ballon-auto
Leerlingen stellen een eigen auto samen en zetten deze in elkaar. Bij de materialen die we ze laten kiezen maken we ze bewust van prijzen en milieu (duurzaamheid).  Als de leerlingen klaar zijn bekijken we of de auto rijdt en waarom dit wel of niet zo is. Ook hebben de leerlingen dan berekend wat de auto zou kosten en wat dit met het milieu doet.

Website
Leerlingen bouwen op de computer hun eigen website. Ze leren uit welke elementen een website bestaat en krijgen zo inzicht in de structuur van een goede website.

Game Master
Tijdens PET Haarlemmermeer verzorgt onder meer een interactief bordspel over duurzame technologie. Leerlingen zitten in groepjes van vijf rondom een bordspel met pionnen. De leerlingen kijken naar korte filmpjes over technologie. Electro, ICT, warmte en koude en watertechniek. Aan einde van film verschijnt een vraag met drie antwoorden.  Als het goede antwoord is gegeven gaan de leerlingen met hun pion een aantal stappen vooruit op het bordspel. Wie het eerst bij de finish is heeft gewonnen.

Techniekbus
Ook tijdens deze PET is de inmiddels beroemde OTIB-bus aanwezig. De bus zit vol met leuke doe-activiteiten.

Techniekstand
In de grote techniekstand van OTIB maken leerlingen kennis met de wereld van water en energie.

Google expeditions
Tijdens deze workshop krijgen de leerlingen uitleg over wat Virtual Reality en Augmented Reality is. Wat zijn de verschillen? Voor welke toepassingen kom je dit nu en in de toekomst tegen? Tijdens de interactieve workshop krijgen de leerlingen voorbeelden van hoe dit nu al toegepast wordt bij bijv. de politie en bij (technische) bedrijven. De leerlingen doen mee aan de uitleg deelnemen door op hun telefoon vragen te beantwoorden. Vervolgens kunnen ze allemaal tegelijk VR zelf ervaren met de Google Expeditions.

De zoemer
Technische installaties maken het leven lekker comfortabel. Ze zorgen ervoor dat bijna alle apparaten en machines in alle 7 werelden van techniek tot leven komen. Tijdens deze workshop maken de leerlingen van verschillende elektrotechnische onderdelen een technische toepassing: de zoemer.

Eten printen
3D printen is allang niet meer nieuw, maar het aantal mogelijkheden om printen toe te passen groeit nog steeds. Wat dacht je van eten printen? Tijdens deze workshop zien leerlingen hoe pannenkoeken worden geprint. En uteraard worden de pannenkoeken ook gegeten!

Tijden de workshop gaan de leerlingen van slap papier een sterke brug bouwen. Leerlingen die dat als beste doen, worden met hun klas uitgenodigd voor een bezoek een infra-bedrijf in de regio

Ei in de ruimte
Leerlingen gaan tijdens deze workshop met een ruimteschip de ruimte in. Ze nemen eieren mee als voedsel. Maar ja, die gaan zweven in het ruimteschip. Hoe kunnen we de eieren verpakken zodat ze niet kapot gaan tijdens het zweven? We gaan  onderzoekend ontwerpen en proberen de beste oplossing te vinden voor dit probleem.

Leren door spel
Kun je door een spannend spel te spelen ook nog dingen leren voor een schoolvak? Blijven begrippen en betekenis goed hangen als je er mee speelt? Tijdens deze workshop gaan de leerlingen deze vragen beantwoorden door met elkaar onderzoek te doen.

 

Het Hoofdvaart College verzorgt workshops die betrekking hebben op de wereld Ontwerp, Productie & wereledhandel. Leerlingen ontwerpen en bouwen onder meer een afdichting voor motoren en spelen een spel.

Augmented Reality
Dit is een van de workshops die het Herbert Vissers College verzorgt. Het gaat over de inzet van Augmented Reality om ontwerpen te customizen. In een wereld van massaproductie kan je zo toch een persoonlijke stempel drukken op je product. Leerlingen maken een eigen ontwerp op papier van onder meer een auto en brengen deze tot leven met augmented reality.

Micro-robots
Robotica wordt in onze samenleving steeds belangrijker; thuis, op school, in het ziekenhuis en in de fabriek. Tijdens deze workshop gaan leerlingen aan de slag met een micro-robot. Bouwen en programmeren = Robotica op en top!

 

Bouw je eigen tol
Tijdens de workshop van Young Engineers uit Haarlem gaan de leerlingen met technisch lego aan de slag. Een huis of auto bouwen van Lego is bekend en kan iedereen. Maar lukt het je ook om een echte tol te bouwen?

De afdeling Motorvoertuigen van het Nova College verzorgt een workshop waarin leerlingen een fantasiefiguur in elkaar zetten. Door gebruik te maken van een kleine elektromotor kan het figuurtje bewegen. Naast deze workshop verzorgt het Nova College ook nog andere workshop. Hier is echter nog geen informatie over.

De afdeling Logistiek van het Nova College verzorgt een workshop waarin leerlingen kennismaken met de wereld van Ontwerp, Productie & Wereldhandel. Nova College ICT verzorgt een workshop over 3D printen en de toepassing ervan in de wereld Hightech & Science. Ook is er een workshop over licht en donker, en wat je daarmee kunt in de wereld van Mens & Gezondheid. Ook is er een escape room. Wie vindt de oplossing en kan de kamer verlaten?

Timmeren aan je toekomst
Tijden de woerkshop van Bouwmensen timmeren de leerlingen een telefoonstandaard. Technische vaardigheden als zagen, boren, lijmen, brandmerken en timmeren zijn noodzakelijk om dit bouwproject goed af te ronden.

De afvalrace
Spaarnelanden neemt de leerlingen tijdens deze workshop mee in de wereld van afvalscheiden; onder meer door het spelen van een spel. Ook bedenken de leerlingen een idee om afval te scheiden tijdens evenementen. Ze mogen tekenen, knutselen, schrijven etc. Waar het om gaat is dat ze hun idee zo duidelijk mogelijk uitleggen.

 

Copyright 2017 © All rights reserved.