PET Zaanstad – Activiteiten

Activiteiten

PET-events worden georganiseerd voor jonge kinderen. Zij zijn echter niet de enige doelgroep. Voor leerkrachten is er informatie en inspiratie over activiteiten op school/in de klas. Bedrijven proberen we bereid te krijgen om samen te werken met het onderwijs om techniek- en wetenschapsonderwijs te verbeteren. Ook de samenwerking tussen verschillende onderwijsinstellingen (PO, VO, MBO, HBO, universiteit) kan beginnen op een PET-event. Met alle positieve energie en enthousiasme die PET-events losmaken hopen we dat ouders/verzorgers een nieuwe blik krijgen op de toekomstmogelijkheden van leren en werken in techniek.

Nederland heeft goed gekwalificeerde vakmensen nodig in de elektrotechniek en de installatietechniek. Om hiervoor te zorgen hebben de Nederlandse installatiebedrijven zelf het initiatief genomen tot het oprichten van een volwaardige opleidingspartner: Opleidingsbedrijf InstallatieWerk.

LINK: Installatiewerk NH

Sinds 2016 heeft het St. Michael College (SMC) officieel een Technasium afdeling. Deze onderwijsvorm was nog niet aanwezig in de Zaanstreek en het SMC vindt het belangrijk dat leerlingen in de Zaanstreek ook voor deze vorm van onderwijs kunnen kiezen.
Het vak wat bij het Technasium hoort heet O&O, wat staat voor Onderzoeken & Ontwerpen.
Technasium heeft zeker niet alleen met techniek te maken. Het gaat om een heleboel vaardigheden die je hier kunt ontdekken en oefen.
Op de stand staan kun je een indruk krijgen van de projecten van het vak O&O van het SMC, en kun je vragen stellen over O&O en staan er zaken uit het Technasium werkplaats.

LINK: SMC – Technasium

Orthomoleculair voedingsadvies.
Weet je dat er wel 122 namen voor suiker zijn? Neem je favoriete drinken mee en ontdek hoeveel suiker er in zit. Vrijbuiten ondersteunt en begeleidt jeugd en gezinnen bij eetproblematiek en beantwoord vraagstukken rondom voeding en gezondheid.

LINK: Vrijbuiter

HEMLAB, het leukste jeugdlaboratorium in de Zaanstreek, geeft meisjes en jongens tussen 7 en 13 jaar de ruimte om op een spannende manier hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen op het gebied van techniek, natuurkunde en chemie. Kinderen voeren zelf experimenteren en onderzoeken uit en zoeken zelf antwoorden op vragen.
HEMLAB wil zo dicht mogelijk bij de beleveniswereld van kinderen blijven. Daarom gebruiken we materialen en chemicaliën (stoffen) die je thuis zou kunnen vinden. Maar ook voeren we experimenten uit met echt laboratoriummateriaal en ‘echte’ chemicaliën.

LINK: HEMLAB

Wij zijn natuurlijk aanwezig om EERSTE HULP te verlenen bij calamiteiten.
Daarnaast bieden wij de kinderen de mogelijkheid te experimenteren met verband en het verzorgende karakter van EHBO te ontdekken.
Ook kunnen leerkrachten zich bij onze stand oriënteren op onze cursussen en de mogelijkheid hoe Jeugd EHBO op school te realiseren voor de groepen 7/8.

LINK: EHBO

Het Stoommachinemuseum geeft de leerlingen een indruk van techniek waarop vele moderne machines gebaseerd zijn. Je ziet hoe het werkt en het is niet opgeborgen in een grijs kastje. We kunnen het stoomtijdperk zelfs doortrekken naar vandaag de dag: de stoomturbines in elektriciteitscentrales. Maar er is ook het historisch perspectief. Zonder stoom was er geen Industriële Revolutie geweest zoals wij die nu kennen.

LINK: Stoommachinemuseum

 

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Door hen al vroeg in aanraking te brengen met wetenschap wordt hun nieuwsgierigheid gestimuleerd.
Het Wetenschapsknooppunt Amsterdam slaat een brug tussen de Universiteit en het primair onderwijs. We dragen bij aan professionaliseringstrajecten op het gebied van Wetenschap en Techniek, we lenen materialen uit en we verzorgen gastlessen (met materialen en/of kennis die op de school niet voorhanden is).

LINK: UVA – Het organiseren van nieuwsgierigheid

Met de nieuwste technieken zetten wij ons in voor een Groene Wereld , die fijn is voor mensen en dieren.

LINK: Clusius College

Het onderwijs verrijken met leerzame, innovatieve toepassingen van ICT. Dat is waar CMA voor staat. We vertalen technologische ontwikkelingen naar leerzame en educatieve toepassingen, zodat er nieuwe mogelijkheden binnen bereik komen voor elke leerling en docent.

LINK: CMA – Centre for Micro Applications

Zaanse kunstenaars
Zij verbinden beeldende kunst met hedendaagse techniek.

Doe-programma NoordHolland, aan de slag in contextrijke leeromgeving.

LINK: Tata Steel/Techport

Aan de hand van aikido-oefeningen experimenteren leerlingen met timing, afstand en balans. Zo ervaren zij hoe sport en kennis over het menselijk lichaam nodig zijn bij het programmeren van een robot.

LINK: Aikido & Techniek

Tijdens de Alles is Techniekfilm ervaren leerlingen op een interactieve manier waar zij techniek allemaal tegenkomen in het dagelijkse leven.

LINK: Alles is Techniek Experience (=vrachtwagen)