PET West-Friesland – Activiteiten

Activiteiten

PET-events worden georganiseerd voor jonge kinderen. Zij zijn echter niet de enige doelgroep. Voor leerkrachten is er informatie en inspiratie over activiteiten op school/in de klas. Bedrijven proberen we bereid te krijgen om samen te werken met het onderwijs om techniek- en wetenschapsonderwijs te verbeteren. Ook de samenwerking tussen verschillende onderwijsinstellingen (PO, VO, MBO, HBO, universiteit) kan beginnen op een PET-event. Met alle positieve energie en enthousiasme die PET-events losmaken hopen we dat ouders/verzorgers een nieuwe blik krijgen op de toekomstmogelijkheden van leren en werken in techniek.

Nederland heeft goed gekwalificeerde vakmensen nodig in de elektrotechniek en de installatietechniek. Om hiervoor te zorgen hebben de Nederlandse installatiebedrijven zelf het initiatief genomen tot het oprichten van een volwaardige opleidingspartner: Opleidingsbedrijf InstallatieWerk.
Bij PET Purmerend staat de ‘Technobiel’ en ‘Aikido en Techniek’.

LINK: OTIB

Met de nieuwste technieken zetten wij ons in voor een Groene Wereld , die fijn is voor mensen en dieren.
“Wij komen naar PET Purmerend om samen met jou een mini-kas te bouwen: aarde erin, zaaien en oogsten maar!”

LINK: Clusius College

Het onderwijs verrijken met leerzame, innovatieve toepassingen van ICT. Dat is waar CMA voor staat. We vertalen technologische ontwikkelingen naar leerzame en educatieve toepassingen, zodat er nieuwe mogelijkheden binnen bereik komen voor elke leerling en docent.

LINK: CMA – Centre for Micro Applications

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Door hen al vroeg in aanraking te brengen met wetenschap wordt hun nieuwsgierigheid gestimuleerd.
Het Wetenschapsknooppunt Amsterdam slaat een brug tussen de Universiteit en het primair onderwijs. We dragen bij aan professionaliseringstrajecten op het gebied van Wetenschap en Techniek, we lenen materialen uit en we verzorgen gastlessen (met materialen en/of kennis die op de school niet voorhanden is).
“Wij komen naar PET Purmerend met het Expedition Chemistry: los het mysterie op.”

LINK: UvA – Het organiseren van nieuwsgierigheid

Het Stoommachinemuseum geeft de leerlingen een indruk van techniek waarop vele moderne machines gebaseerd zijn. Je ziet hoe het werkt en het is niet opgeborgen in een grijs kastje. We kunnen het stoomtijdperk zelfs doortrekken naar vandaag de dag: de stoomturbines in elektriciteitscentrales. Maar er is ook het historisch perspectief. Zonder stoom was er geen Industriële Revolutie geweest zoals wij die nu kennen.

LINK: Stoommachinemuseum

Doe-programma NoordHolland, aan de slag in contextrijke leeromgeving.

LINK: Tata Steel/Techport